sábado, 8 de marzo de 2014

2. Competències docents. Contrast amb la lectura del sociòleg i antropòleg Philippe Perrenoud.

Al llarg d’aquestos dies hem continuat reflexionant i cercant informació sobre les competències d’un mestre ideal, bo, competent...  La lectura de Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó ens ha ajudat a reflexionar el següent:

He trobat un enllaç a internet on podeu trobar les 10 competències de Perrenoud
  • Quines de les competències assenyalades a la lectura de Perrenoud, també apareixen a la meva definició de mestre ideal? 

En general, les meves competències són massa generals per això penso que moltes de les competències específiques que recull Perrenoud es troben implícites en alguna de les meves.

Faré una taula per comparar les competències ja que així quedarà més clar i serà més senzill de llegir:

Les competències del meu mestre ideal
Competències específiques de Perrenoud

Serveix com a guia del procés d’ensenyament-aprenentatge.


Treballar a partir de les representacions dels alumnes.

Treballar a partir dels errors i els obstacles en l’aprenentatge.

Concebre i fer front a situacions-problemes ajustat al nivell i a les possibilitats dels alumnes.

Adquirir una visió longitudinal dels objectius de l’ensenyança.


Té una actitud positiva i d’escolta envers els infants.




S’acosta als infants i es posa al seu nivell per parlar i escoltar-los.



Respecta els seus drets.


Preveu la violència en l’escola i en la cuitat.

Lluita contra els prejudicis i les discriminacions sexuals, ètniques i socials.

Desenvolupar el sentiment de responsabilitat, solidaritat i el sentiment de justícia.

Fer front a la heterogeneïtat en el grup-classe.

Practicar en un suport integrat, treballar amb els alumnes amb grans dificultats.


Respecta els diferents ritmes dels infants.


Ofereix activitats de formació opcionals, “a la carta.”

Afavoreix la definició d’un projecte personal de l’alumne.


Els deixa ser protagonistes i té en compte els seus interessos i inquietuds.


Implicar als alumnes en activitats de investigació, en projectes de coneixement.


Sap propiciar un ambient de qualitat, moments amables i vincles positius.


Això es podria arribar a aconseguir una mica amb:
Participació en la creació de regles de vida comuna referents a les regles de disciplina al centre, les sancions i l’apreciació de la conducta.


És la figura de referència a l’aula però mai s’imposa als nens.


Analitza la relació pedagògica de l’autoritat i la comunicació en classe.


Entén la necessitat de l’educació emocional des de petits i la du a terme.



Guia la resolució dels conflictes mitjançant el diàleg i prioritza que els infants ho facin per ells mateixos sense exigir un resultat concret (ex: demana-li perdó i dóna-li un petó).


Desenvolupar el sentit de la responsabilitat, la solidaritat i el sentiment de justícia en els nens.

És conscient de la realitat que viuen els infants i tracta temes de l’actualitat dins d’un context real.





Introdueix les TIC’s com a element constantment present a les nostres vides i ensenya com utilitzar-les correctament.


Explotar els potencials didàctics de programes en relació amb els objectius rellevants en ensenyança.

Utilitzar els instruments multimèdia en l’ensenyança.


En contínua formació.


Saber explicitar les pròpies pràctiques.

Establir un control de competències i un programa personal de formació contínua.

Negociar un projecte de formació comú amb els companys de l’equip, escola, red, etc.



  • Quines de les competències assenyalades a la lectura no compleix el meu mestre ideal?

A partir de les competències de Perrenou he pogut veure que no he inclòs en el meu llistat de competències d’un mestre ideal els aspectes més organitzatius. Suposo que els havia recollit en el llistat de la meva escola ideal i els he obviat en la tasca del mestre. Dels deu grans blocs de competències hi ha competències específiques que corresponen amb el meu llistat però en aquests tres grans blocs no he agafat cap:

- Treballar en equip.
- Participar en la gestió de l’escola.
- Informar e implicar als pares.


  • Quines competències de Perrenoud afegiria a la meva definició de mestre ideal?

- Elaborar un projecte d’equip de representacions comunes.
- Impulsar un equip de treball, dirigir reunions.
- Formar i renovar l’equip pedagògic.
-  Afrontar i analitzar conjuntament situacions complexes, pràctiques i problemes professionals.
- Fer front a les crisis i conflictes entre persones.
- Coordinar, fomentar una escola amb tots els components (extraescolars, del barri, associacions de pares, professors de llengua i cultura d’origen).
- Afavorir reunions informatives i de debat per als pares.
- Dirigir reunions per a pares.
- Implicar als pares en la valoració de la construcció de coneixement.


  •    Quines competències que apareixen a la meva definició de mestre ideal, i que no apareixen a la lectura, trobo que són dignes d'afegir?

L’educació emocional. Si només pogués afegir un aspecte seria aquest per sobre dels altres perquè penso que les competències de Perrenoud estan molt enfocades a ser un bon mestre com a treballador i dóna unes pinzellades a la metodologia i al tracte dels alumnes. És per això, i perquè és una assignatura pendent de moltes escoles i persones adultes, que penso que és important introduir l’educació emocional a les escoletes i escoles.


  • Quines coses vull o puc millorar com a futura mestra, i que m'han sorgit al llegir la lectura?

- Fer activitats i pràctiques justificades amb la teoria i la metodologia adequada.
- Participar activament en la proposta i execució d’activitats extraescolars, és a dir, fora de la meva aula. Ajudar a la construcció d’una comunitat educativa.
- L’avaluació dels alumnes. Aquesta és una de les tasques que em resulten més difícils perquè no tenim l’oportunitat en la universitat de veure com evoluciona un nen real, i com avaluar-lo en un període llarg de temps.
- Saber explicitar les pròpies pràctiques. Penso que quan sigui mestra també duré un blog per ajudar-me a expressar el qué, com, quan, a on, amb qui i per què de les meves accions.
- Mai oblidar la importància de l’escola per compensar les desigualtats socials i lluitar en contra de les injustícies i els prejudicis que pateixen els infants.




Finalment, amb les competències que he considerat personalment,  els deu grans blocs de Perrenoud i les competències que hem posat en comú a classe, tenim un bon recull de per a visionar un mestre competent.

Donc l’entrada per finalitzada amb el llistat de classe:

Decàleg pactat a classe.


·         Estima el que fa.
·         Flexible i creatiu.
·         Fa riure.
·         Admet i corregeix errors.
·         Vocació.
·         Professionalitat.
·         Organització.
·         Motivador.
·         Conèixer a cada infant.
·         Formació continuada
·         Participació  amb la família.
·         Proper i acotat.
·         Bona presència.
·         Valorar esforç individual.
·         Oblida els problemes personals.
·         Seguretat i autocrític.
·         Capacitat reflexiva.
·         Coneixedor desenvolupament infantil i de les característiques d’etapa.
·         Context d’autoaprenentatge ric i significatiu.
·         Exigent i amb autoritat.
  
*Justificació d'etiquetes:
1.2. Amb les competències docents de la lectura i les nostres pròpies reflexionem sobre elements que porten a una bona actuació professional.
2.3. Faig un llistat d'aspectes en els que vull millorar i aprendre més. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario