Gràcies a una conferencia que
Jana Suau ens va dedicar el dia 6 de març, hem pogut conèixer més i tenir
evidències de com l’escoleta en la que treballa com a coordinadora, Els Molins del Sencelles , du a terme projectes i ambients de treball.
Es destaca la importància de fer
pinya davant de reptes nous com projectes o pràctiques més senzilles. Sempre
cal una reflexió grupal de tot l’equip del centre per establir criteris i
objectius determinats. Tothom ha de treballar amb les mateixes línies i amb el
mateix fi.
Tot i això, s’ha de comprendre i
permetre que cadascú porti el seu ritme dins del projecte comú. A més, tenir en
compte que hi ha diferents nivells, nens de diferents edats i que cada classe
té un caràcter que l’identifica. Amb aquestes particularitats presents, és més
que necessari fer reunions periòdiques, sinó setmanals per poder cohesionar la
feina entre l’equip, si algú perd de vista l’horitzó pot demanar ajuda als
companys per retrobar-se.
Però, per seguir aquest ritme i
triomfar en l’estil de treball col·laboratiu és molt important l’actitud dels
docents. Cal una mentalitat oberta cap al canvi i als suggeriments o consells.
I, finalment, és necessari parlar
de metodologia. Per a que el moviment que una escola impulsi sigui de qualitat
ha de partir irrevocablement d’una fonamentació teòrica actual i correcta que
avali els seus principis i accions. Cal doncs, reunions periòdiques i molta
feina per dialogar i reflexionar junts capa a una mateixa línia educativa, el
mateix pla d’actuació on tots els docents estiguin d’acord i se sentin orgullosos
de la pedagogia de les seves aules.
Alguns autors que orienten i
marquen les bases de la línia pedagògica del centre són Malaguzzi, Montessori,
Waldorf, Pikler, Piaget, Vigotsky, etc. aportant pautes per a la relació de l’escola
amb la família i l’entorn, per a desenvolupar l’autonomia dels infants, per a
dissenyar espais i aportar materials adequats, per a l’aprenentatge
significatiu, globlitzador i individual, etc. Així doncs, aquesta escola s’organitza
principalment per ambients de treball com la cuineta, les construccions o la
sala de la llum. Aquests espais estan dissenyats per motivar a l’infant i
convidar-lo a aprendre transversalment un munt de competències i conceptes
mentre manipula, explora, imagina, investiga, etc.
Amb aquesta manera de fer, es
garanteix que l’alumne esdevingui el veritable protagonista del seu procés d’aprenentatge
i se’l permet aprendre sobre el seu procés, donant-li l’oportunitat d’aprendre
segons les seves necessitats i inquietuds en diferents ambients ben pensats i
dissenyats educativament per tal de garantir aprenentatge amb l’ajuda d’un
mestre que faci de guia i ajudi a l’infant a trobar-s’hi en aquest mar de
possibilitats.
A tall de cloenda i a arrel de l’explicació
feta faig un llistat d’indicadors de qualitat que considero que na Jana ens ha
deixat veure entre línies del seu discurs:
- - Fonamentació teòrica al darrera de la pràctica.
- - Treball coordinat i consensuat a nivell docent amb reunions periòdiques de claustre.
- - Continua reflexió i anàlisi de la realitat de les aules.
- - Recerca de la millora i ment oberta al canvi.
- - Un pla comú que orienti als docents amb el qual se sentin segurs.
- - Idea d’infant clara i actual.
- - Metodologies actives i significatives per als infants
- - Activitats motivadores: obertes, flexibles, variades, etc.
- - Respecte i implicació envers l’educació de l’infant.
*Justificació d'etiquetes:
1.3: Accedeixo i reviso altres experiències per tal d’ampliar la pròpia formació.
1.4. Arribo a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació que na Jana ens va exposar amb teoria.
4.2. Identifico bones pràctiques, ja que recullo els indicadors del que seria una bona pràctica
No hay comentarios:
Publicar un comentario