sábado, 15 de marzo de 2014

3. Anàlisi del centre i de la meva aula.

Per analitzar el centre on estic fent les meves practiques utilitzaré la metodologia d’anàlisi DAFO que consisteix en estudiar la situació interna i externa d’una entitat o projecte. Després, serà més senzill fer una aproximació a un pla d’acció futur, en aquest cas, per la meva part. Les sigles DAFO corresponen a les paraules: debilitat, amenaça, fortalesa i oportunitat.

-Debilitat. Són els factors que constitueixen una barrera o dificultat a nivell intern. El nostre objectiu és identificar les debilitat per concretar què ha de millorar?

-Amenaça. És la situació externa a l’escola que afecta de manera negativa al funcionament del centre. El nostre objectiu és determinar com podem compensar aquests dèficits?

-Fortalesa. Aquells elements interns positius que beneficien l’activitat del centre. Tanmateix sempre ens podem preguntar com podem destacar encara més? És possible perfeccionar les nostres virtuts?

-Oportunitats. Tot allò positiu que trobem i es generen en el nostre entorn que pot beneficiar al centre si s’aprofiten bé. De quina manera podem aprofitar les situacions externes?

A continuació veureu les matrius DAFO que he confeccionat sobre el centre de pràctiques i l’aula en la que estic:


Anàlisi de centre:
Debilitat
Amenaça

Metodologia conductista present.

Predomina l’assistencialitat.

Destaca l’autoritarisme sobre la comunicació i reflexió amb els infants.

Activitats proposades sense prèvia contextualització ni posterior representació. Poca participació activa dels infants.

Agrupacions per edat en comptes de nivells.

Sala de la llum poc aprofitada. Mai la visiten.

Contradiccions amb els documents del centre.


Retallades educatives.

Més consideració de la educabilitat de l’etapa 3-6 sobre l’etapa 0-3.

Estacionalitat laboral de les famílies à pèrdua de la col·laboració.
Fortalesa
Oportunitat

Instal·lacions i recursos nous.

Bona documentació per a les famílies.

Activitats d’experimentació.

Treball de la identitat.

Lloc i temps per a la psicomotricitat.

Cuina i menjador propi.

Gran pati amb vegetació.

Col·laboració de les famílies amb el centre.

Documents molt constructivistes i acurats.


Poden accedir a les instal·lacions del
poliesportiu al costat del centre.

Amb naturalesa a prop.

Ubicació ben comunicada.

Escola i altres serveix a prop de l’escola.

Parking.

Connexió a internet.

Anàlisi d’aula:
Debilitat
Amenaça

No utilització de TIC’s.
No hi ha un espai ni temps per recordar les normes de la classe.
Excés d’intervenció (en conflictes individuals, en conflictes entre nens, en les activitats quotidianes, en les activitats d’experimentació...)
Alt grau d’exigència quant al silenci i estar assegut.
Falta d’educació emocional.
Pocs materials a l’abast dels nens (diferents materials per a construccions, joc simbòlic, lectura i expressió)
Poca varietat d’activitats. (Experimentació)
El temps contra els ritmes individuals dels infants.
Poques oportunitats per a desenvolupar l’autonomia dels infants.
Ambient nerviós i d'estrés.
Manca d’una zona de tranquil·litat.
Només hi ha un racó (el de cuina).
Instruccions contradictòries (demanar que els nens descansin amb crits, deixar a alguns nens fer una cosa i a altres no, normes que canvien, etc.)
Moment de canvi de bolquer durant el descans. Alguns nens s’han de despertar per canviar-se i després se’ls torna a demanar que descansin.

Manca flexibilitat. 

18 nens per a 1 sola persona.
Falta de formació del personal en educació emocional.
La psicomotricitat depèn del temps que faci i del nombre d’adults per classe per sortir al poliesportiu.
Fortalesa
Oportunitat

Organització del temps per rutines.
Activitats de manipulació i experimentació.
Les famílies acompanyen als nens dins de l’aula i el venen a buscar dins.
Alguns pares han elaborat i participat en activitats dins de l’aula.
El mobiliari i les instal·lacions estan pensades per als nens.  (ex: els nens no arriben a la maneta de les portes)
Sistemes de comunicació amb els pares per demanar materials, guardar objectes o dipositar la roba bruta.
Moments de guarda assistencial, menjador i acomiadament on algunes classes comparteixen espai, a més del pati.
Il·luminació natural de l’aula.

Fer activitats fora del centre i fora de l’aula.

Fer grups heterogenis.

Treure més profit del pati.

Treballar més coordinadament amb les famílies. Algunes estan molt implicades i interessades.

Fer més racons.

Disposar els materials i els mobles d'altres formes per crear espais.

Emprar la sala de la llum, fer música.

Ara que conec el context en el que m’estic formant m’he de plantejar el següent: Com he de treballar les meves competències? Quines tasques i estratègies per millorar m’he de plantejar?

Sempre intento ser fidel a tot allò que he aprés en aquests darrers anys d’universitat sense interrompre ni confrontar amb les pràctiques de la tutora. De vegades és difícil o impossible, és per això que en algunes circumstàncies he fet coses que mai hauria pensat que faria i, en alguns casos, mentre ho he estat fent m’he sentit incòmoda o malament.

Un dels meus objectius és no perdre mai aquesta voluntat de reflexionar sobre el que fan i sobre el que faig jo perquè si faig les coses sense plantejar-me si té valor educatiu m’acabaré contagiant de males pràctiques i acomodant-me a allò que es fa perquè sempre s’ha fet així.

Per això, durant les pràctiques vull tenir a prop la teoria que m’ha estat acompanyant durant aquest tres anys de carrera. Quan soc a l’aula tenc una altra visió més analítica i reflexiva que  fora. Cada situació que capta la meva atenció passa per aquesta mirada reflexiva i intento relacionar-ho amb tot el que sé en base als marc teòrics que guien les meves accions. D’aquesta manera, igual que puc analitzar el que ja ha passat, tracto de pensar abans d’actuar per tal de fer allò que cal, allò que necessiten els infants.

Si tots féssim el primer que ens passa pel cap de res serveix tanta teoria i pedagogia al darrera. Les nostres accions tenen una altra repercussió en els infants i per tant, la nostra responsabilitat com a docents o educadors és la de actuar en conseqüència i professionalitat.

Per a millorar en aquesta pràctica, m’he plantejat uns principis que m’ajudin a no traspassar la línea entre allò professional i allò incorrecte.

Per exemple:
-          - No vull cridar als infants perquè jo estigui cansada o estressada. (Clima de confiança i suport)
       - Acompanyar i guiar la resolució de conflictes. Mai mirar cap a un altre costat. (introducció educació emocional)
        - Escoltar als infants per petita o simple que pugui semblar les seves explicacions. (escolta i mirada activa)
-          - Deixar fer. Deixar equivocar. (Als infants i a jo mateixa.)
-          - Fer-los participar. Fer-los pensar.  (Infant com a protagonista)

Tot i que la llista pot ser i la faria més llarga, aquests són els 5 principis que considero més importants i vull tenir ben presents durant els dies.

Per altra banda, quant a la monotonia en les activitats que es fan a l’aula, quan jo faci les meves activitats, vull aportar novetat. De vegades, em sembla que els infants estan avorrits de les activitats repetitives i estàtiques que es mantenen durant les setmanes: pintar i plastilina.

Tanmateix, la meva classe és molt moguda i els nens no estan acostumats a altres formes de fer. Tampoc a que la tutora els faci expressar-se o participar en converses. Aquests són aspectes que hauré de tenir en compte amb els meus plantejaments perquè si faig propostes que els nens no poden assumir, per molt educatives o enriquidores que puguin ser, no funcionaran per a aquests nens en particular.


En general, he de fixar-me en tot i aprendre de cada cosa com una esponja i alhora he de ser flexible i emmotllar-me a les circumstàncies. 


*Justificació d'etiquetes:
2.3. Faig una descripció del que vull aprendre i explico perquè.
2.4. Em qüestiono el meu procés d'aprenentatge.
2.6. Argumento perquè faig el que faig donat que em trobo en posició de practicant.
2.7. He cercat maneres de millorar la meva actuació professional. Per exemple amb els meus 5 principis. 
3.2. Reflexiono amb el DAFO sobre l'organització del centre.
4.1. Al llarg de l'entrada he fet referpencia als marcs teòrics per tal de justificar les meves reflexions. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario