A continuació faré un exercici de
reflexió en base a qüestions sobre un dia típic a la classe on faig les
pràctiques, recordareu que són 18 infants d’entre 2 any i mig i 3 anys:
Què fan els infants en un dia típic?
El dia comença amb l’arribada. Alguns
nens comencen a venir des de les 7:30h del matí
i fins les 9:00 es considera que fan “escola matinera a la classe dels
caballets de mar” però, quan arriben a les seves corresponents classes,
comencen el moment d’arribada on es saluda als infants i se’ls deixa jugar
lliurement dins de les seves classes i amb materials diferent durant 45 minuts.
Després, a les 9:45h comença l’assemblea
on l’encarregat del dia agafa d’una en una les fotografies dels seus companys
i les reparteix acompanyat d’un “bon dia”, aquestos s’aixequen i l’aferren
damunt l’estrella que han aferrat en el panell del bon dia quan varen entrar a
la classe.
Una vegada tots els nens han
d’agafar la seva foto, canten una cançó per saber quin temps fa avui. El nen
encarregat tria entre “sol solet” o “pastoret.” Després, mirem al pati i
descartem imatges de situacions meteorològiques diferents que la mestra va
mostrant amb preguntes, per exemple: “Avui plou?” mentre mostra una imatge de
núvols i pluja.
Després cantem una cançó dels
dies de la setmana que la mestra ha inventat i anem assenyalant el dia que
cantem a un panell.
Després esmorzen sobre les 10,
tornem a classe i es respallen les dents, es fan les mans netes i es realitza
el canvi de bolquer i s’utilitza el vàter o l’orinal. Mentre el transcurs de la
higiene una mestra de suport, la meva companyes de pràctiques del modul o jo llegim
un conte o cantem cançons. Altres dies s’inicia una activitat senzilla com
pintar o plastilina.
Els dies que hi ha activitat,
quan arriba la tutora d’esmorzar, com que els nens estan llestos o quasi, ella
inicia l’activitat repartint el material i explicant en què consisteix.
Després anem al pati. En tornar
els nens s’asseuen al matalàs i esperen a que els cridem per tornar amb la
rutina d’higiene, després seuen a taula per beure aigua, després ells agafen
els seus coixins i es tomben al matalàs per descansar.
Sobre les 13:00 comencen a venir
els primers pares a buscar els infants que no es queden a dinar.
Després de dinar, tornem a
classe, fem la rutina d’higiene i ens anem a jugar a la classe del costat fins
que esperen a que arribin els seus pares.
Qui decideix com s’ha d’ensenyar i avaluar?
Aquesta és una tasca de l’equip.
Les tutores abans del curs programen aquestes qüestions a la vegada que es
programen les activitats s’estipula com avaluar-les i quina metodologia seguir.
Quines estructures, pràctiques o comportaments (meus o de l’escola) els
ajuden?
Tot i que a principi de les
pràctiques jo era un element de distracció i de canvis en les rutines de la
classe, al cap d’unes setmanes, m’he adaptat al ritme del grup-classe i he
interioritzat les rutines de tal manera que, soc una gran ajuda per a la meva
tutora. L’educadora que feia de suport a l’aula es va donar de baixa per
materinitat, així que la meva tutora es trobava sola a la classe.
La meva presència l’ha ajudat a
dur un ritme més ràpid en rutines d’higiene, més control i delegació en
activitats i en altres activitats com l’hora d’esmorzar i dinar.
Com estan organitzades les aules, les rutines, els espais, els horaris...?
El dia a dia de l’aula està
marcat per les rutines i un horari que la tutora segueix amb molta fidelitat.
Algunes vegades, quan l’activitat que han de fer els infants és molt senzilla o
no ha estat ben preparada deixa que els infants surtin al pati interior de les
motos per jugar lliurement.
Després de l’hora del pati sembla
que la tutora té més tranquil·litat i només s’afanya a canviar els bolquers
dels nens que se’n van més prompte. De vegades, deixa que els nens juguin al
pati mentre nosaltres els anem cridant per fer el canvi de bolquers. Però
aquesta flexibilitat s’acaba quan és l’hora del descans on religiosament els
nens han d’estar tombats sobre el matalàs i amb el seu coixí individual. S’ha
de descansar.
Al començament la tutora no volia
que els nens estiguessin asseguts o mirant els àlbums de fotos famílies, però
poc a poc, pot ser per la meva influència, sembla que els deixa una mica més de
marge per tractar de trobar la tranquil·litat personal amb els seus propis
mètodes: mirant-se al mirall, parlant fluixet amb el nen del costat, seure i
pensar a soles, mirar les fotografies dels àlbums dels companys, etc.
L’hora de dinar i d’esmorzar
també és una lluita contrarellotge. Tots els nens han de menjar el mateix i amb
el mateix ritme perquè puguem tornar tots junts a classe i evitar que els nens
que mengen més ràpidament es cansin d’estar asseguts i comencin a córrer i
saltar pels voltants. A vegades, es força als infants a menjar i no se’ls deixa
menjar autònomament amb el ritme que necessiten i se’ls dóna el menjar a la
boca.
Quant als espais del centre, cal
dir que estan ben estructurat i s’aprofiten bé les zones comuns com per
exemple, els passadissos per fer museus i diferents exposicions però, dins de l’aula
cada tutora s’organitza com més s’estima.
En el cas de la meva classe
considero que l’espai no està aprofitat al cent per cent. Només hi ha un racó
de cuina, un racó museu que no es pot tocar amb la temàtica del projecte del
centre (Illa d’Eivissa), un prestatge inaccessible per als infants amb llibres
per edats més avançades que no es poden tocar perquè es fan malbé, un moble amb
cotxes de joguines, un prestatge a l’altura dels infants amb àlbums de foto de
les famílies que no es podia tocar fins fa poc, un mirall amb un matalàs al
davant per fer assemblea, un altre moble amb material vari (alguns no es poden
tocar) i dues taules de 8 seients centrades a un costat de l’aula.
Així és que, hi manquen racons, sembla
que els nens estan cansats de jugar amb els cotxes i les nenes estan cansades
de donar de menjar als bebès de la cuina. En qualsevol cas, el material pot
resultar insuficient amb el temps.
És per això que el disseny de la
classe indica quina mena de perfil d’infant vol i necessita crear la tutora: infants
amb estímuls i materials limitats ja que semblen més fàcils de controlar i d’ordenar.
Qui les organitza?
La tutora és qui organitza els
espais i marca el ritme de la classe, ja que té llibertat per fer les
modificacions que correspongui d’acord amb les activitats i els objectius que
ella marca amb les activitats.
L’organització d’aquests aspectes
ve establerta a grans trets de manera
conjunta entre tot el personal educatiu abans de començar el curs.
Qui decideix per on començar i quan acabar?
La tutora és la que aplica la
programació d’aula que estan pensades des de l’inici del curs. S’ha de tenir un
munt de factors en compte per marcar l’inici i el fi de les activitats, la
majoria depenen de la tutora però també, de com els infants reaccionen amb la
proposta.
De vegades, es deixa als nens que
més gaudeixen de l’activitat quedar-s’hi una estona més.
Quan sorgeix un problema o un entrebanc dins e la jornada, com es soluciona?
Es pot dir que l’educadora té
d’un estil amb trets propis de l’escola tradicional on prima l’autoritat de
l’adult, els nens han d’estar majoritàriament asseguts. A més a més, es premia
l’ordre i el silenci i, pel contrari, es castiga i es renyeix a aquells que no
saben estar asseguts més de 5 minuts o necessiten més temps o pautes per fer
determinades activitats.
Quan sorgeix un problema o un entrebanc dins e la jornada, com es soluciona?
Cal destacar que sempre que hi ha
una baixa o alguna tutora o de suport tenen alguna urgència o han de sortir de
l’escoleta, la resta de l’equip es cordina bé per tal de suplir aquesta falta.
EL centre és una escoleta de la
Conselleria com també ho és una escoleta de Santa Eulària. Quan hi ha baixes en
Aquesta escoleta, les educadores de la meva escoleta s’en van.
La meva tutora, com ja he
esmentat, no té un company de suport, llavors quan ella falta ha de venir algú
altre per estar amb jo. El centre du aquestes baixes programades i s’ensurten
sense cap tipus de controvèrsia o problemàtica.
Com interactuen els infants entre ells? Col·laboren i treballen junts? S’ajuden
a aprendre?
Com és normal, a la classe hi ha
baralles i xocs de desitjos que susciten grans irritacions entre els infants.
Es troben en l’època del “no” i de l’egocentrisme pur i alguns porten molt
malament la frustració.
Alguns nens s’irriten i altres
arriben a les mans. D’altra banda, si observes bé, pots trobar a una parella
que s’ajuda amb el cordill de la sabata, uns altres que es donen petons i carícies,
aquells que comparteixen, els que riuen només de mirar-se a la cara...
Considero que són molt petits
encara com per avaluar aquesta mena de col·laboració. A més a més, la mestra no
té cura d’iniciar-los en aquesta manera de treballar, es podria dir que les
activitats estan pensades per dur-les a terme de forma individual.
Com interactuen amb l’educadora?
El rol que du a terme la tutora
del grup influeix directament en el comportament general dels alumnes perquè
esbossa un clima determinat que limita i suscita una dinàmica concreta dins del
grup.
L’autoritat de la tutora és
important i es nota que és la figura de referència. Quan falta la tutora els
nens comencen a fer-se mal, a cridar i riure nerviosament, a saltar, a agafar
coses que la tutora no els deixa agafar, etc. Estan alerta i semblen ansiosos
per aprofitar qualsevol situació de distracció per trencar amb les normes que,
en general, sembla que no entenen perquè s’han de complir, com per exemple: no
es poden agafar les herbes aromàtiques que hi ha al museu particular de la
classe. Així i tot, la tutora aconsegueix que els nens facin cas però també ha
de recórrer als crits, a apartar els nens bruscament de les situacions de
desordre que creen, als càstigs, a vegades sense fer reflexionar i dialogar amb
l’infant, etc.
D’altra banda, s’ha de fer
referència que la tutora manté una actitud animada i aborda les converses amb
humor i anècdotes. Moltes vegades fa riure als infants quan tenen petites
conversacions al pati o quan conta un compte. Quan conta històries sempre
intenta ser expressiva, graciosa i adopta actituds, cares i reaccions que
farien els infants per tal d’involucrar-los i fer-los partícips.
Agafa als infants quan estan
desprevinguts i els aixeca i juga amb ells amb alegria i també fa mostres
d’estima i tendresa amb petons i abraçades. Es nota que els infants l’estimen.
Com s’interactua amb les famílies?
L’aula facilita diversos canals
de participació amb les famílies i amb aquests, s’aconsegueix engrescar-los en
la tasca educativa que tutora i família duen a terme.
L’ambient que la tutora
aconsegueix quan rep les famílies dins de l’aula és l’adequat per integrar les
famílies i fer-les sentir benvolgudes. És un espai amable on no hi ha “un
expert” i els altres han d’aprendre, sinó que hi ha persones que tenen cura i es
preocupen pels mateixos infants.
És un clar exemple el llenguatge
que la tutora empra per a aconsellar o informar a les famílies sobre diferents
aspectes rellevants del procés de desenvolupament dels seus infants. També fa
les aportacions tenint cura de no cercar culpables sobre situacions que calen
corregir sinó que les comenta com a sentències afirmatives, sense ironies i amb
un to de veu calmat. Així doncs, quan que hi ha temes a tractar sempre es
proposa cercar solucions a les problemàtiques conjuntament.
A més a més, quan la tutora troba
que és necessari que els pares s’impliquin més en una activitat determinada, ho
fa saber des d’una actitud suggeridora i sempre des de la comprensió de les
particularitats de cada família.
A fi que les famílies puguin
conèixer amb millor detall les línies educatives que el centre aplica i les
activitats que els seus fills fan, el centre confecciona diferents documents
per recollir informació, explicacions, imatges, panells informatius, vídeos i
altres objectes tecnològics. A la porta de l’aula, la tutora penja fulls que expliquen
algunes activitats que els nens han realitzat amb alguna imatge que ho
il·lustri. També es poden veure diferents murals arreu del centre i la
documents de cada aula on fan un recull de les activitats que han fet els nens
durant el trimestre passat.
En acabar cada trimestre la
tutora demana un pendrive a cada família on adjunta vídeos de les festes que
celebren i un powerpoint que recull i explica les activitats que han fet els
nens a més, entrega una carpeta amb els dibuixos i altres produccions físiques
que els nens han fet individualment.
En aquest sentit, les festes que
organitza el centre i participen les tutores agilitza el procés de relació amb
les famílies i possibilita un ambient de respecte i confiança que encoratja les
famílies a ser més participatius, col·laboratius i desitjosos d’emprendre un
camí conjunt amb la tutora per educar en similitud i amb correcció els seus
fills.
*Justificació d'etiquetes:
3.2. Amb totes aquestes preguntes, he pogut fer una reflexió d'aspectes que encara no m'havia plantejat sertiament. He pogut reflexionar sobre l'organització del centre.
Contrast amb la
teoria: Quins marcs conceptuals recolzen l’organització de l’espai/temps que es
duu a terme a l’escoleta? Què és diferent? Quines pautes se segueixen?
Dins dels principis educatius que
el centre recull en el seu Projecte Educatiu de Centre (PEC), podem trobar un
fragment on queda patent quina és la imatge d’infant que l’equip educatiu
defensa: “No podem oblidar que l’infant és l’agent del seu propi
desenvolupament i que suplantar la seva activitat o impedir-la de forma
sistemàtica suposa interferir el seu procés de desenvolupament. L’educadora és
un membre actiu del grup, el seu repte és trobar l’equilibri entre observar,
proposar, oferir, suggerir..., però sense interferir ni avançar-se a
l’activitat espontània i autònoma dels mateixos infants.”
D’acord amb això, el centre creu
en la necessitat de fer que els espais ofereixin aquestes possibilitats.
I a la PGA del centre trobem: 1) L’eix és una escola que consideri els
infants competents i agents del seu propi aprenentatge, protagonistes de
l’acció educativa. 2)Acompanyar l’infant en el trànsit des de la dependència a
l’autonomia oferint-li el màxim de protagonisme. 3)Organitzar els contextos
d’aprenentatge i les accions que s’hi desenvolupen a partir d’una clara
intencionalitat educativa.
Sens
dubte els espais curen l’estètica fent del centre un lloc viu i agradable per a
aprendre. Els mobles i les instal·lacions possibiliten un espai
segur, d’accessibilitat i molt estètic però, a més a més, els espais estan
dissenyats per evocar aprenentatge. Facilita espontaneïtat, autonomia i
flexibilitat.
*Justificació d'etiquetes:
3.2. Amb totes aquestes preguntes, he pogut fer una reflexió d'aspectes que encara no m'havia plantejat sertiament. He pogut reflexionar sobre l'organització del centre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario