Na Mercè ha vingut a la seu de la
universitat a Palma per fent-nos una conferencia tot explicant la seva experiència
al món educatiu. Actualment és mestra a
una escola on es treballa per metodologia constructivista sobre projectes i filosofia
3/18.
Al llarg dels seus 10 anys d’experiència
ha hagut de tractar amb diverses metodologies i ha treballat en diferents
centres, tot plegat l’han ajudat a pensar de manera innovadora i a abraçar els
canvis com a element indispensable en la professionalització del docent.
Cada context és diferent, no
només l’escola, sinó que dins d’una escola les aules també són diferents.
Llavors la clau no és ser estàtic i inamovible sinó conèixer estratègies
diverses per adequar-se a les circumstancies. Però, na Mercè es mostra a favor
de les metodologies conductistes i ens explica més sobre aquestes mitjançant el
treball per projecte que es du a terme a l’escola.
Tot i que no va ser senzill
començar a treballar per projectes, ella es va esforçar en millorar poc a poc i
aconseguir plantejar als nens reptes enriquidors i significatius. Ens confessa
la importància de documentar el treball per dur un control del procés i poder
així millorar i fer els canvis adients.
A més a més, va voler implicar a
les famílies o, si més no, fer-les conèixer com estaven aprenent els seus
fills. Sabem que la metodologia per projectes de vegada causa inquietuds en les
famílies perquè no es treballen conceptes programats amb activitats únicament
pensades a desenvolupar concepte A o concepte B. Costa comprendre que amb
aquesta manera d’aprendre investigant es treballen transversalment molts
continguts que contempla el currículum oficial.
En realitat, els infants que han
tingut l’oportunitat de tenir a Mercé com a mestra han tingut la gran
possibilitat de ser protagonistes i de triar temàtica per als projectes atenent
així a una de les parts imprescindibles per a que existeixi un aprenentatge
significatiu: la motivació.
Amb els projectes els nens eren
la figura activa i na Mercé es limitava a guiar el procés, a observar i a fer
suggeriments a la vegada que documentava el procés amb l’ajuda dels infants.
Aquesta llibertat de pensament que permet l’estimulació de la inquietud
incansable d’aprendre va sembrar en els nens la llavor del pensament filosòfic,
ja que els infants poc a poc anaven sent més capaços de plantejar-se dilemes i
resoldre entre tots com una mena de sessió filosòfica sobre la temàtica del
projecte. Una pregunta ens desperta a una altra i així, tot connectant idees
arribaven a la solució o explicació de la pregunta que va iniciar el projecte.
A més de tot això, ens remarca la
importància de tenir una ment oberta i flexible ja que els projectes no són
programacions tancades. Cada projecte té una durada i pot obrir pas a un altres
projecte dins d’aquest. Allò més important és dotar d’estructura i coherència
els aprenentatges i avaluar tot el procés formativament i de manera continuada.
L’error només és un oportunitat d’aprendre
més!
Aquesta conferència ens va obrir
els ulls de com és d’important ser una persona que accepta els canvis per poder
treballar d’aquesta manera i ser capaç de continuar segura del que un fa tot i
que els altres et qüestionin o no estiguin d’acord amb els teus principis pedagògics.
Llavors, la personalitat del
docent és un dels aspectes claus per poder generar un canvi. Alguns indicadors
o característiques facilitadores de canvi són:
-
Ser capaç de detectar quan un
procediment no funciona o ja no és beneficiós.
-
Dur una documentació que faciliti
la reflexió i autocrítica de la teva feina.
-
Tenir en compte les necessitats i
motivacions dels infants.
-
Acollir i fer partícips les
famílies per tal d’engrescar-les en una tasca comuna.
-
Avaluar el procés i rectificar
quan hi hagi necessitat de canvi. Flexibilitat.
-
Formació continua del docent.
**Justificació d'etiquetes:
1.2. Amb la recerca de indicacors de qualitat m'he vist obligada a reflexionar sobre els elements que porten a dur una bona actuació professional.
**Justificació d'etiquetes:
1.2. Amb la recerca de indicacors de qualitat m'he vist obligada a reflexionar sobre els elements que porten a dur una bona actuació professional.
4.1. A més, he hagut de revisar els marcs teorics
que justifiquen o avalen les bones pràctiques. Ja que sense coneixer la teoria
és impossible identificar quines pràctiques són professionals o no.
No hay comentarios:
Publicar un comentario